Sammanfattning sedan sist

Vi lämnade Tobermory en grå och regnig morgon strax före åtta och pressade oss sedan nedför Sound of Mull för maskin mot vind och ström i dimma och regn. Vid lunch kom vi ut på Loch Linnhe igen och kunde sätta segel, även denna gång blev det läns i god vind och farter upp mot sju, åtta knop. Vår oväntade framfart gjorde att ändrade våra planer och fortsatte igenom Corran Narrows in mot Fort William och hann precis slussa in i Corpach Sea Lock innan de stängde för dagen. Dagen efter ägnade vi åt rent skepp och sedan en promenad in till Fort William där vi träffade Bea och Dennie som varit på ångloksutflykt. Efter att de hade installerat sig ombord hade vi en trevlig kväll då vi bl.a. provade igenom Dennies olika whiskysorter… Måndagsmorgonen startade vi strax efter åtta och trots en viss trötthet hos besättingen gick slussandet på rutin, vi länsade raskt över Loch Lochy och stannade sedan vid Invergarry Castle, känt från Den keltiska ringen, på Loch Oich för ett snabbt besök. Slottet var avspärrat på grund av rasrisk men vi hittade istället Glengarry Castle Hotel där vi intog ett fantastiskt brittiskt afternoon tea. En god stund senare kastade vi loss och tog oss ner till Fort Augustus där vi tillbringade en stillsam kväll ovanför slusstrappan. Efter en del kontroverser med slussvakten på morgonen kom vi äntligen iväg vid halvelva-tiden och kunde slussa ut på Loch Ness där vi kunde sätta segel och gå på en något lynnig plattläns ner mot Urquhart Castle där vi ankrade och sedan i omgångar tog gummibåten in för ett ganska omfattande besök. En fördel med att komma sjövägen är att man missar entrén… Besöket drog som sagt ut på tiden så slussarna hann stänga men vi kunde i alla fall segla ner sista tredjedelen av sjön och lägga oss vid Dochgarroch Lock. Hela vägen sedan Fort Augustus har vi haft sällskap med en engelsk ensamseglare i en gammal Hallberg Rassy och även hann dök innan det blev mörkt. Idag har vi klarat av den sista biten kanal och även lånat ut Dennie till ensamseglaren i slusstrappan. Vi ligger nu återigen i Seaport Marina i Inverness och nu väntar bunkring och förberedelser inför Nordsjön. Förhoppningsvis går vi ut på Moray Firth imorgon och tar oss sedan etappvis ut en bit österut innan vi går ut på Nordsjön på fredag eller lördag beroende på vädret. Exakt hur vi lägger rutten beror på hur vädret utvecklar sig och hur seglingen går. Antingen går vi mot Norge eller Danmark och sedan vidare därifrån eller också fortsätter vi direkt mot norra Bohuslän där vi tänkte ta några lugna dagar innan vi skall hem till vardagen igen. Nya rapporter kommer men det är lite oklart när, vi vet inte om det går att få tag på internet i de små fiskesamhällena på skotska ostkusten.060830