Grutness Voe och Sumburgh Head

När vi vaknade var det tjock dimma och regn. Vi stressade (som vanligt) inte iväg och när vi väl var klara hade både regnet och dimman försvunnit. Vi blev dock lurade av en stunds solsken och att vi låg i lä inne i hamnen i Lerwick. Enligt prognosen borde vi ha väst till sydväst upp till ca 10 m/s men när vi väl var ute ur Bressay Sound hade vi stadigt mellan 12 och 13 m/s bidevind. Vi fick hastigt men inte så lustigt skifta till fock och byta kläder och dagen blev en ganska okomfortabel bidevindbog nerför Mainlands vackra men dimhöljda ostkust. Vi hade hoppats på att kunna göra ett stopp på ön Mousa och se den välbevarade brochen där men väderförhållandena tillät inga sådana tilltag. Det gick dock snabbt och trots sen avfärd var vi framme i Grutness Voe strax norr om Sumburgh Head redan strax efter tre. Vi var inne och tog en titt på piren som såg ganska avskräckande ut och bestämde oss istället för att lägga oss på svaj ute i viken. Det blåste en del men vi hade sjölä och perfekt ankarbotten med ren sand på ca 4 meters djup.

På väg söderut innanför Mousa

Brochen på Mousa

Valkyrian i Grutness Voe

Valkyrian i Gruness Voe

När vi röjt upp ombord åt vi en sen lunch innan vi tog jollen in till land och den fina, kritvita stranden. Det är bara lite synd att vattnet är så kallt, man är inte särskilt badsugen. Vi hade ingen direkt plan men började promenera upp mot Sumburgh Head vilket visade sig vara ett lyckokast. Uppe på klippan var det ett fantastisk fågelliv och nu kryllade det plötsligt av lunnefåglar och det gick att komma riktigt nära dem. Även fyrplatsen och utsikten därifrån var väl värd ett besök även om utställningarna var stängda för dagen. Finaste vandringen fick vi på vägen ner då vi gick genom fårhagarna, längs klippkanten på västra sidan ner mot Jarlshof och fornlämningarna där. Även Jarlshof var naturligtvis stängt men vi tog en rejäl titt utifrån innan vi gick tillbaks till stranden och tog jollen ut till Valkyrian för ännu en sen middag.