24-timmarsförbannelsen

När vi senast för många år sedan skulle segla SXK:s 24-timmars var vi tvungna att bryta med en brusten styrvajer. Efter det bytte vi samtliga vajrar och gjorde en del ombyggnader i styrning. Sedan dess har vi seglat över 5 000 distansminuter utan problem men nu, två veckor innan vi tänkte försöka oss på 24-timmars igen var det dags på nytt.

Under hela semesterseglingen har vi haft ett missljud från styrningen som trots smörjning av alla rörliga delar inte försvunnit och vi har inte hittat något fel. Sista kvällen lyckades jag lokalisera felet till en specifik blocktrissa och som tur var övertalade min kloka fru mig att inte skruva isär mer där och då.

När jag efter att vi kommit hem plockade loss trissan visade det sig att kullagret mest bestod av rost och betydligt mindre antal kulor än vad som var tänkt. Det som var positivt var att lagret visade sig vara ett standard 8x22x7, samma som sitter i skateboard- och inlineshjul och som av en händelse har jag ju ett par pensionerade inlines liggande…

Blocktrissan med nya lager och resterna av det gamla....

Blocktrissan med nya lager och resterna av det gamla….

Med ett nytt lager på plats var det bara att dubbelkolla de andra trissorna och skruva ihop allt igen. Förhoppningsvis skall vi inte behöva bryta p.g.a. styrningen den här gången!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s