Säsongsavslutning 2

Vi lämnade Almösund vid sex-tiden med mig själv, Gàbor och Håkan ombord i fint väder men med ganska mycket och byig vind från sydväst och satte kurs söderut. Det var ganska växlande och lite stökigt till en början när vi gick ner väster om Brattön med ibland stiltje i lä bakom Tjörnlandet och ibland rejäla vindbyar som la oss ner. Sedan fick vi dock en ganska fin bidevindbog söderut. Kvällens mål var Åstol och västkustskutornas höstsegling och därför bärgade vi segel vid Mitholmarna när det blev för motigt för att fortsätta för maskin.

Bidevindsbog nerför Hakefjorden

Gabor styr i mörkret

Under tiden levererade Håkan kvällens förrätt; toast med rödbeta, brieost och valnötter. Strax efter nio letade vi oss in i Åstols hamn strax efter Astrid Finne och hittade en plats i gästhamnen mitt emot skutorna och kunde gå vidare till huvudrätten; Sjömansbiff á la Mannerström. Efter middagen tog vi en liten promenad runt hamnen innan vi drog oss tillbaks för kvällen.

Håkan lagar förrätt

Toast med rödbeta, brieost och valnöt...

Toast med rödbeta, brieost och valnöt…

Skutträff på Åstol

Lördagen startade med varvande dieselmotorer och propellerljud när alla skutorna skulle ut till start i svaga sydliga vindar och sol. Vi låg kvar lite längre för att hinna avnjuta en rejäl frukost innan vi också gick ut och vi kunde ganska snart kryssa ifatt startfältet.

Godväderssegling på Marstrandsfjorden

Skutrace utanför Marstrand

Under ett par timmar fortsatte vi söderut med fältet innan vi vände norrut för att plocka upp Martin på Klädesholmen. På väg ut från Marstrand såg vi en bekant, mörkblå båt och ett upprop på VHF:en bekräftade att det var Malin och Tobias på MeaDiva. De tog ett varv runt oss och vi hann prata lite innan de fortsatte på utsidan och vi satte kurs inåt igen. Martin plockades upp enligt plan och sedan fortsatte vi för motor till en liten vik där vi ankrade för dagen lunch; en klassisk club sandwich som följdes av kaffe och croissanter.

MeaDiva

Club sandwich till lunch

Vi tog upp ankaret, hissade segel och slörade norrut genom Hjärterö ränna och upp förbi Skärhamn till Härön där vi bjöds kaffe och kanelbullar hos Christer och Laila innan Gábor tog över byssan och serverade tre sorters soppor i de Ungerska färgerna som efter ett mellanspel bestående av ost, kex och Valkyria-öl följdes upp men en rispudding till efterrätt. Efter en lång dag med fin segling och god mat började lugnet lägga sig och mer än en av oss funderade på kojen men då tog Martin lite ansvar och styrde upp en improviserad och mycket lyckad musikquiz, dock med oklar segrare… Många timmar senare när Martin somnat rundade jag och Gábor av kvällen med ett årets troligtvis sista nattdopp.

Soppa med ungerskt tema

Husets öl...

Husets öl…

Efterrätt

Martin i DJ-båset

Nattsudd (var är Håkan?)

Ganska trötta och sega vaknade vi vid tio på söndagen och kastade loss för att gå Stigfjoden hemåt mot Almösund och avmastning. Efter gårdagens disk bjöd Martin på en stärkande brunch och sedan började vi plocka ner segel och förbereda för avriggningen.

Kappsegling med en L32:a på väg hem

Vädret var strålande och inne i Almösunds hamn var det stekande varmt. Snabbt och effektivt fick vi iland och vek seglen och snart var masten nere. Håkan och Gábor tackade för sig och med hjälp av Martin var masten snart renplockad och inoljad. Malin och Filippa som anslutit hjälpte oss att lyfta in masten i mastskjulet och därmed får väl säsongen 2015 anses avslutad. Nu väntar lite ytterligare röjning ombord och oljebyte på maskin och sedan blir det upptagning.

Valkyrian avriggad

Nu börjar det bli dags att börja planera för nästa sommar…