Helgoland

Vi kom inte iväg riktigt så tidigt som rekommenderat men var i alla fall ute ur hamnen före halv åtta. Utanför hamnen hade vi motström men inte värre än att vi kunde ta oss framåt för segel trots ganska svaga vindar. Den ostliga rännan, Dovetief, var inte riktigt lika spännande även om ingenting stämde med vårt elektroniska sjökort, det gäller att lita på att prickarna står där de skall. Ute på djupt vatten igen hade vi nordostlig vind, rakt emot och till att börja med ökade den ganska kraftig till runt 10 m/s med ganska krabb och stökig sjö eftersom vi hade strömmen med oss nu. Efterhand som dagen gick minskade vinden och därmed farten men det var soligt och fint och vi hade det ganska trevligt ombord även om vi gjorde ganska dålig fart mot mål. Vid fyratiden hade vi kämpat oss upp till den magiska boj nr 9 där trafiksepareringen upphör och det är tillåtet att sätta kurs norrut mot Helgoland. Mängden stora fartyg på väg åt alla möjliga olika håll och den ganska dåliga sikten i kombination med att vinden nu nästan helt dött ut gjorde att vi startade maskin för att ta oss  förbi alla fartygsstråk så fort som möjligt. Vinden kom aldrig tillbaks och det fick bli drygt fyra timmars motorkörning innan vi var framme på Helgoland och kunde förtöja som båt nummer sju i bredd. Mycket mer hann i vi inte med innan det var dags för barnen att lägga sig. Men innan vi gick och la oss fick vi reda på några av båtarna innanför oss skulle gå klockan sex morgonen efter…

Fartyg i diset

Fartyg i diset

Möte på ett stilla hav

Möte på ett stilla hav

Ett fartyg i solstrimman

Ett fartyg i solstrimman

Helgoland i kvällsljus

Helgoland i kvällsljus

På väg in i hamn

På väg in i hamn

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s