Dag 34, Storön – Krokholmen

i väcktes abrupt klockan 02.40 när grovt svall drog in viken och båtarna började slå mot varandra. Kalle hann precis upp på däck när något small till och sedan blev allting lugnt igen. Det visade sig att Maxi 77:an hade lyfts upp mot vår sida och sedan hade deras utstickande reling träffat vår genuaskotvagn och krökt skotskenan och dessutom hade skotvagnen sedan krossat vår relingslist. Det var inte mycket mer att göra för tillfället än att se över förtöjningar och fendra av bättre och sedan gå och lägga sig igen. Vi vaknade igen vid nio, badade, åt frukost, tog det lugnt och inte minst så bytte vi äntligen glödlampan i motorlanternan som varit trasig sedan Mölle… Som tredje båt i eskadern lättade vi sedan ankar och seglade österut genom farleden söder om Grinda och ut på Kanholmsfjärden. Vi hade lätta, förliga vindar hela dagen och växlade mellan genua 1 och spinnacker. Maxi 77:an Codice III seglade vi om ganska omgående och Shangri-La gick vi om sent på eftermiddagen men Maxi 999:an var obestridligt snabbast och inte ens med spinnackern kom vi ifatt. Strax före fem gick vi in i viken på Krokholmen, en fantastiskt fin men välbesökt naturhamn där vi började med att plocka loss och rikta up vår skotskena innan middagen som följdes av en trevlig kväll ombord på den stora Maxin.OLYMPUS DIGITAL CAMERA