Kryssning på Sörlandet

Vi vaknade efter vad som kändes som ett ögonblick av att det knackade på båten och hamnfogden ville ha betalt. Dennie förklarade situationen och att vi skulle betala på hamnkontoret senare. Vi kunde somna om en liten stund innan samme man stod där igen i samma ärende. Den här gången fick skepparen försöka förklara att vi inte hade några norska pengar och att vi kommit in klockan sex efter att ha korsat nordsjön, den här gången verkade det som om det gick hem. Efter frukost och städning m.m. visade det sig att alla faciliteter som hade med gästhamnen antingen var stänga för säsongen eller helt enkelt att någon glömt att öppna, vilket var oklart. Vi hade ingen större lust att betala 150 NOK för 5 timmars kajplats och ingenting annat så vi kastade loss och gick nerför Mandalselva, satte genua 2 och gick inomskärsleden uppför sörlandet i mellan 4 och 6 knop. På sedvanligt sätt i Norge involverades hela besättningen i navigationen och vi har i all ödmjukhet några enkla tips till norska sjökarteverket; ett exempel är att man kan skriva ut höjden på broar, både i sjökortet och på själva bron så behöver sjöfarande inte gissa höjden… Vi fick hur som helst en underbar dag med inomskärssegling som kontrast mot de senaste dygnen på Nordsjön. Vid åttatiden löpte vi in i Lillesands skyddade hamn och kunde förtöja som enda gästbåt. Väderprognosen för morgondagen låter lovande även om vi räknar med att sjön fortfarande kommer att vara grov. Klockan fem i morgon bitti kastar vi loss för de sista 90 sjömilen över till Sverige…060904

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s